Mätplanen är skapad för att stödja webshopens mål att öka försäljning och kundnöjdhet. Genom att sätta upp tydliga mål och mätpunkter – som försäljningssiffror, kundrecensioner och varumärkeskännedom – kan vi följa hur bra de valda strategierna fungerar, till exempel bättre produktinformation och personaliserade rekommendationer.
Segmentering av kunder (nya, återkommande, högvärdekunder) gör att vi kan erbjuda mer relevanta erbjudanden och öka både lojalitet och försäljning.
Här nedan visas vilka taggar som hänger ihop med vilken KPI gällande bilderna ovan.
Spåra mejl klick: taggen som används är "mejl"
Spåra telefon klick: taggen som används är "ring"
Spåra kontaktformulär svar: taggen som används är "kontaktformulär"
Spåra den totala försäljningen: taggen som används är "GA4 - Event - Ecommerce events"
Här ovan visas det att KPI:erna följs upp och att E - handelspårningen funkar som tänkt